Przykro nam, jednak General Motors wycofał sprzedaż nowych samochodów marki Chevrolet z całej Europy – zapraszamy do zakupu samochodu SsangYong lub jednego z samochodów używanych.

Chevrolet skończył 100 lat!

100 lat firmy Chevrolet, czyli czy dobry samochód kupuję?

 

Zobacz fotorelację z setnych urodzin w naszym salonie (gościł m.in. Chevrolet Corvette).

 

Pomyśl tylko:

 

1. Mieliśmy 100 lat, aby dopracować nasze konstrukcje.

2. Potrafiliśmy produkować naprawdę ekonomiczne samochody w czasach dwóch kryzysów naftowych.

3. Zawsze produkowaliśmy trwałe, praktyczne, dobrze wyposażone auta dobre do pracy i odpoczynku.

4. Jako pierwsi produkowaliśmy samochody SUV (model Suburban z 1935 r.)

5. Należymy do koncernu General Motors - wielkiego światowego producenta samochodów.

6. TAK, Chevrolet to dobry wybór!

7. Poznaj naszą historię - poniżej!

 

100 lat temu, 3 listopada 1911 r. szwajcarski imigrant Louis Chevrolet i amerykański przedsiębiorca Billy Durant powołali spółkę Chevrolet Motor Car Company. Dziś, w roku 2011, zapraszamy do zapoznania się z naszą bogatą historią.

Chevrolet jest jedną z najbardziej znanych marek motoryzacyjnych nie tylko w USA, ale na całym świecie. Złota muszka Chevroleta nadal symbolizuje legendarny design oraz optymizm, który skłonił  Louisa Chevroleta do wyemigrowania do Ameryki ponad 100 lat temu.

 

Film 1: Historia Chevroleta od 1911, przez lata 60. do dziś

 

Film 2: Modele marki Chevroleta oferowane dzisiaj

 

 

Krótka historia marki Chevrolet - od początków po dziś dzień

 

Gdy w 1911 roku do życia powołano firmę Chevrolet Motor Company, automobil został wynaleziony zaledwie dwadzieścia lat wcześniej. Większość pojazdów stanowiły ogromne i luksusowe maszyny kupowane przez garstkę Chevrolet Classic Sixszczęśliwców, która mogła sobie pozwolić na ten nowy i modny środek transportu osobistego. W takim okolicznościach działalność rozpoczął Chevrolet. Amerykański biznesmen William Crapo Durant, wcześniej odnoszący sukcesy z markami Buick i General Motors, zaprzyjaźnił się ze znanym i utalentowanym konstruktorem, urodzonym w Szwajcarii kierowcą wyścigowym – Louisem Chevroletem. W 1911 roku zatrudnił go jako konsultanta do zaprojektowania luksusowego, sześciocylindrowego samochodu we współpracy ze znajomym Louisa, Etiennem Planche.

Wszystko zaczęło się od modelu Classic Six

Wynikiem ich pracy był prestiżowy i technicznie zaawansowany modelClassic Six, na którym umieszczono nazwisko Chevroleta,by wykorzystać zdobytą przez niego dużą sławę w świecie sportu. 3 listopada 1911 roku firma Chevrolet Motor Company zarejestrowana została we Flint w stanie Michigan (USA). Produkcja modelu Classic Six rozpoczęła się w następnym roku.

Durant zdawał sobie jednak sprawę, iż najlepszym sposobem na rozszerzenie działalności będzie Chevrolet 490 Touring z 1916 r.skoncentrowanie się na popularnych, tanich samochodach, co udowadniał Henry Ford swoim modelem T. Louis Chevrolet miał odmienne zdanie i w październiku 1913 roku, po ostrej kłótni ze swoim partnerem, Durantem, opuścił firmę. Pozwoliło to Durantowi na kontynuację działań związanych z bardziej „przyziemnymi”, czterocylindrowymi samochodami serii H – pierwszymi, na których umieszczono muszkę Chevroleta. Ich powodzenie pozwoliło firmie na rozpoczęcie ekspansji poza granicami USA, zapoczątkowane założeniem zakładów w Kanadzie w 1915 roku. W tym samym roku Chevrolet swoim niewielkim, ekonomicznym modelem 490 nieustępliwie rywalizował z Modelem T. Nazwa wybrana została ze względu na obowiązującą w tym czasie cenę Modelu T – 490 USD.

W 1917 roku Chevrolet wprowadził pierwszy silnik V8 – konfiguracja ta od lat 50. ubiegłego wieku jest ściśle kojarzona z marką. Rok później firma stała się oddziałem koncernu General Motors i jednocześnie wprowadziła na rynek pierwszą lekką półciężarówkę. Działania te przyczyniły się do tego, że do 1919 roku spółka zajęła drugie miejsce wśród największych w Ameryce firm Chevrolet Truck z 1919 r.motoryzacyjnych. Milionowy egzemplarz wyprodukowany został w 1922 roku.

Globalna ekspansja (1920 – 1930)

Firma zwróciła uwagę na Europę w latach 20. ubiegłego wieku, zainspirowana przez urodzonego w Danii prezesa Williama S. Knudsena. Nie było więc niespodzianką, iż na siedzibę pierwszej europejskiej fabryki Chevroleta wybrano Danię, w której pierwszym pojazdem wyprodukowanym na początku 1924 roku była Fabryka Chevroleta w Kopenhadze - 1924 r.półciężarówka. Popyt wkrótce przewyższył podaż, wobec czego w 1925 roku pierwszy Chevrolet zjechał również z linii zakładu General Motors Continental w Belgii. Zakład faktycznie umieszczono na terenie starego opactwa, a jego możliwości produkcyjne ograniczały się do zaledwie 25 samochodów na dobę! Kolejne zakłady powstały w Szwajcarii – ojczyźnie Louisa Chevroleta – jak również w Polsce, w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Dzięki kolejnym zakładom produkcyjnym powstałym w Ameryce Południowej i Australii firma wywalczyła sobie w latach 20. ubiegłego wieku pozycję światowego lidera. Nie dziwi więc, że w 1927 roku  zrzuciła Forda z najwyższego miejsca w rankingach sprzedaży, wytwarzając milion samochodów w ciągu zaledwie jednego roku. A marka Chevrolet nie miała wtedy nawet 20 lat.

Ważnym nabytkiem Chevroleta w 1926 roku był Harley Earl, kierujący nowym studiem sztuki i kolorystyki stylu i designu koncernu General Motors. Jego pomysły miały wpływ na przeobrażenie wyglądu Chevroleta do końca lat 50. ubiegłego wieku, a sam Earl uznawany był za jednego z najważniejszych projektantów samochodowych XX wieku.

Pierwszy na świecie SUV (1930 – 1940)

Lata 30. ubiegłego wieku był dla przemysłu motoryzacyjnego, a właściwie dla całego świata, bardzo trudne ze względu na światowy kryzys gospodarczy. Chevroletowi udało się przetrwać burzę w czasach, w których wielu rywali radziło sobie bardzo słabo, a nawet Chevrolet Suburban Carry all - 1935 r.bankrutowało. Wprowadzono nawet szereg innowacyjnych rozwiązań, np. niezależne zawieszenie przednie w 1934 roku oraz pierwsze kombi o nazwie Suburban Carry all – pierwszy w historii SUV – w 1935 roku. Do końca dekady wszystkie modele Chevroleta zostały odświeżone i zmodyfikowane. Ich opływowa stylistyka sprawiła, iż znalazły się one wśród najładniejszych samochodów produkowanych na świecie. Po zakończeniu wojennej zawieruchy tendencje te powróciły wraz ze stylistyką „Fastback” (opadający tył) i „Bustleback” (duży bagażnik), które pozwoliły na zajęcie wiodącego miejsca na międzynarodowej arenie designu samochodowego.

Dekada ogromnych zmian i innowacji (1950 – 1960)

W 1950 roku wprowadzono kolejną istotną innowację – automatyczną Chevrolet Corvette C1 - 1953 r.skrzynię biegów. Najlepsze miało jednak dopiero nadejść w postaci prawdopodobnie najlepszego Chevroleta w historii – modelu Corvette. Inspirowany europejskimi roadsterami, zaprojektowany przez Harleya Earla model Corvette był pierwszym prawdziwie sportowym samochodem wytwarzanym przez producenta amerykańskiego, w którym zastosowano innowacyjne na ówczesne czasy nadwozie z GRP (glass-reinforced plastic) zamiast nadwozia stalowego. Pomimo wielu zalet początkowo model Corvette nie cieszył się uznaniem wielu klientów i nieomal odpadł z dalszej walki rynkowej. Dopiero wprowadzenie w 1955 roku silnika V8 i odpowiednia zmiana stylistyki w 1956 roku pozwoliły na prawdziwy start Corvette. Od tego czasu model nie oglądał się już za siebie, pozostając jedynym nieprzerwanie produkowanym amerykańskim samochodem sportowym, którego szósta generacja jest nadal wytwarzana i sprzedawana na całym świecie. Silnik V8 „small block” wprowadzony został również w pozostałych modelach Chevroleta i stał się jedną z najbardziej istotnych i najbardziej uwielbianych jednostek napędowych w historii. Wytwarzany jest nadal, dłużej niż jakikolwiek inny silnik produkowany na masową skalę.

Najbardziej pomyślnym dla Chevroleta był 1959 rok, kiedy to zenitu Chevrolet Impala - 1958 r.sięgnęła era „płetw i chromu”, doskonale widoczna w modelu Impala – imponującej maszynie, która wprowadziła Chevroleta na wyższy poziom rynkowy po wprowadzeniu do sprzedaży w 1958 roku. Jej design ze składanymi tylnymi skrzydłami był co najmniej niezwykły. Kolejna dekada była świadkiem zaniku tej mody, a Chevrolet znalazł się na czele odwrotu od ekstrawagancji.

Corvette i Camaro – dwie legendy zdobywają referencje (1960 – 1970)

Odpowiedzią dla poszukujących ekonomiczności w kompaktowym opakowaniu był pochodzący z 1960 roku model Corvair; wyraźnie europejski model, dużo mniejszy od wcześniejszych Chevroletów, wyposażony w silnik montowany z tyłu. Stanowił on dla firmy radykalne odstępstwo od normy i pokazywał, w jaki sposób można uwzględnić pomysły płynące z całego świata. Lubiących pewną dawkę Chevrolet Corvette Sting Ray - 1967 r.ekstremalnych doznań usatysfakcjonowano przeprojektowanym modelem Corvette Sting Ray z 1963 roku, z ostrą jak brzytwa kanciastą stylistyką stanowiącą całkowite odejście od poprzedniego wcielenia. Kolejnym ważnym dla marki modelem dekady Chevrolet Camaro - 1969 r.było pochodzące z 1967 roku Camaro – kompaktowy i przystępny cenowo model o doskonałych osiągach, który wkrótce stać się miał jednym z tak legendarnych „pony carów”, że Chevroletowi udało się z powodzeniem ponownie wprowadzić go na rynek w 2002 roku.

Małe jest piękne (1970 – 1990)

Lata 70. ubiegłego wieku były dekadą trudną dla producentów samochodów ze względu na coraz większe regulacje rządowe, kryzys Chevrolet Vega - 1975 r.paliwowy i recesję finansową. Był to okres pełen wyzwań. Duże stawało się coraz bardziej niemodne, małe – coraz bardziej modne, a Chevrolet był na to przygotowany ze swoim modelem Vega. Z drugiej jednak strony model Caprice stanowił doskonałą ofertę Premium Chevroleta dla tych, którzy właśnie takiego modelu oczekiwali. Pod muszką ukryty był samochód, który naprawdę mógł zadowolić każdego. Rokiem świętowania był 1979 rok, kiedy to Chevrolet Caprice - 1980 r.firma uzyskała poziom 100 milionów wyprodukowanych pojazdów.

Gdy w latach 80. ubiegłego wieku przemysł motoryzacyjny otrząsnął się z problemów, w roku 1983 Chevrolet wprowadził nową generację modelu Corvette, wskazując drogę do przyszłości przy coraz większym wykorzystaniu elektroniki. Milionowy egzemplarz tego modelu wyprodukowano w 1992 roku; w tym samym roku Camaro świętowało swoje 25. urodziny. Jednak osoby mające nadzieję na ekscytujące Chevrolet Corvette C5 - 2003 r.modyfikacje modelu Corvette musiały zaczekać do 1997 roku, w którym wersja C5 zapewniła sportowemu Chevroletowi wygląd superauta.

Ponowne wprowadzenie marki Chevrolet na rynki europejskie

Nieustannym pasmem sukcesów Chevroleta w XXI wieku jest jego ponowna obecność na rynkach europejskich. Choć samochody tej marki zawsze były dostępne poza kluczowym dla niej rynkiem amerykańskim, poziom sprzedaży w Europie był raczej niski. Nabycie przez koncern General Motors spółki Daewoo Motors w 2001 roku pozwoliło na uzyskanie dostępu do istniejącej już w Europie sieci sprzedaży detalicznej i silnej bazy produkcyjnej. Na początku 2005 roku marka Chevrolet pojawiła się w Europie ponownie, oferując szereg niewielkich samochodów opartych na wcześniejszych produktach tej marki. Od tego czasu na rynek wprowadzono szereg zupełnie nowych samochodów, sprzedawanych rosnącej grupie klientów. Przywrócono również produkcję, otwierając zupełnie nowy zakład montażowy w Sankt Petersburgu w Rosji, jak również zawiązując kilka spółek joint-venture w Europie Wschodniej i w Polsce.

Przyszłość zaczyna się teraz

Chevrolet świętuje 100-lecie istnienia, wyznając swoje dotychczasowe wartości: godne zaufania technologie, ekspresyjny design i doskonałą relację ceny do wartości. Jako prezent urodzinowy dla siebie i całego świata firma rozpocznie walkę z problemami środowiskowymi, wprowadzając na rynek innowacyjnego Volta – pierwszy samochód elektryczny o rozszerzonym zasięgu. To odważna i daleko idąca technologia, która udowadnia, iż celem Chevroleta jest zmiana i przewodzenie światu motoryzacji w drugim stuleciu swojego istnienia tak, jak czynił on to w stuleciu pierwszym.

 

Do góry